Ministerstvo dopravy hodlá pozdržet výstavbu obchvatu

Ministerstvo dopravy hodlá pozdržet výstavbu obchvatu

Ministr dopravy Dan Ťok při včerejší návštěvě Moravskoslezského kraje uvedl, že zakázku na výstavbu obchvatu Frýdku-Místku oproti původním předpokladům rozdělí na dvě části. Na část, která má stavební povolení, a na část, která díky chybě ministerstva dopravy stavební povolení nemá a váže se k ní povinnost zpracovat nový posudek stavby na životní prostředí, tzv. EIA. Velice reálně tedy hrozí, že výstavba obchvatu ani letos nezačne.

„Krok ministerstva dopravy je nepochopitelný. Ještě v květnu podnikalo vše proto, aby vybrané dopravní stavby, včetně obchvatu města, nepotřebovaly nové posouzení staveb na životní prostředí, tzv. EIA, vyžadované Evropskou komisí, a aby jejich výstavby mohly být zahájeny co nejdříve. A teď udělá krok, který může výstavbu obchvatu posunout až na příští rok. Přitom v březnu, na schůzce s premiérem, nám ministr Ťok slíbil, že stavba obchvatu začne ještě letos,“ řekl primátor Michal Pobucký.

„Soutěžit obchvat jako dvě různé stavby znamená další zdržení, přitom je již připravená soutěžní dokumentace vypracovaná na celou trasu obchvatu. Ta by se tedy musela znovu přepracovat, a to na dvě samostatné části a nadvakrát by se taky soutěžil dodavatel stavby. To by přineslo nejen časové zdržení, ale taky další komplikace například ve spojitosti s odpovědností za stavbu jako celek. Jak by se řešily případné reklamace v částech napojení komunikace dvou různých dodavatelů, jak by se řešila záruční doba takovýchto úseků a podobně,“ ptá se náměstek primátora Karel Deutscher.

Město se před pár dny přiklonilo k návrhu Ředitelství silnic a dálnic soutěžit výstavbu celého obchvatu najednou tak, aby nedocházelo k časovým prodlevám a obchvat byl vybudován co možná nejdříve. Co vede ministerstvo dopravy k tomu, rozdělit jeho výstavbu na dvě části, vedení města neví a žádá odpověď.

„Každou hrozbu v souvislosti s opožděnou výstavbou obchvatu vnímáme velmi negativně. Naši občané jsou již dlouhá léta zatíženi hlukem, prašností a zplodinami z výfukových plynů. Na obchvat čekají jako na spásu, stejně jako řidiči, kteří se díky předimenzované dopravě dostávají do dlouhých kolon. V nejbližších dnech vyzvu v dopise ministra dopravy k přehodnocení svého záměru a dopis zašlu i premiérovi Sobotkovi, který při návštěvě města před třemi týdny uvedl, že obchvat Frýdku-Místku je pro vládu nejdůležitější stavbou v regionu, že chce dořešit problém s EIA, protože je prioritou dostat tranzitní dopravu z Frýdku-Místku,“ dodal primátor Michal Pobucký.